
 

 

Appendix 

 

Case – Television Broadcasts Limited (“TVB”)’s Pre-emption of Radio 

Television Hong Kong (“RTHK”) Television Programme “Headliner” (頭

條新聞) Originally Scheduled for Broadcast on the Jade Channel of TVB 

at 6:00pm to 6:30pm on 30 June 2017 

 

A total of 406 complaints were received against TVB’s pre-emption of the 

captioned RTHK programme.  The major allegation was that the sudden 

pre-emption of the RTHK programme to make way for the broadcast of news 

footage of President Xi Jin-ping’s meeting people from various sectors of the 

society (which had already been broadcast on the I News Channel of TVB and 

by other TV stations at around 5:10pm) and a pre-recorded feng-shui 

programme that had no urgency violated the relevant condition in TVB’s 

domestic free television programme service (“free TV”) licence regarding the 

broadcast of RTHK programmes. 

 

Other allegations included breach of the relevant provision regarding 

programme changes as no prior notice or only short notice was given to 

inform viewers of the relevant broadcasting arrangement; the pre-emption 

amounted to self-censorship, affected freedom of speech and the press, 

deprived viewers of the right to watch the programme concerned; and some 

complainants were dissatisfied with TVB’s response to media enquiries issued 

on 5 July 2017 about the rescheduling. 

   

 

 

                        



-  2  - 

 

The Communications Authority (“CA”)’s Findings 

 

In line with the established practice, the CA considered the complaints and the 

representations of TVB in detail.  The CA took into account the relevant 

aspects of the case, including the following –  

 

 Details of the Case 

 

(a) pursuant to Condition 19.1(b) of TVB’s free TV licence, the CA issued 

a direction to TVB (hereinafter referred to as the “CA’s Direction”) 

requiring it to broadcast on its integrated Chinese channel 2.5 hours per 

week of RTHK programmes with effect from 1 April 2017 in either one 

of the timeslots specified1.  TVB has taken up the Weekday Timeslot, 

i.e. a daily broadcast of 30 minutes of RTHK programmes between 

6:00pm and 7:30pm from Monday to Friday.  As stipulated in the 

CA’s Direction, the CA may approve alternative arrangements for 

compliance with this Direction upon application in writing by TVB on 

a case-by-case basis; 

 

(b) in accordance with the Weekday Timeslot taken up by TVB and as set 

out in the published programme schedules, the RTHK programme 

“Headliner” was originally scheduled for broadcast on the Jade 

Channel of TVB at 6:00pm to 6:30pm on 30 June 2017 (Friday).  

However, “Headliner” was pre-empted and no RTHK programme was 

broadcast in the 90-minute Weekday Timeslot between 6:00pm and 

7:30pm on that day; 

                                                 
1 Two timeslots are provided for in the CA’s Direction, viz. a daily broadcast of 30 minutes of RTHK 

programmes should be shown between 6:00pm to 7:30pm from Monday to Friday (the “Weekday 

Timeslot”), or an aggregate of 2.5 hours of RTHK programmes from 7:00pm to 10:30pm on Saturdays and 

Sundays. 



-  3  - 

 

 

(c) three programmes were broadcast in proximity to or within the original 

timeslot for “Headliner” on 30 June 2017, namely, (i) “News Flash” 

which comprised pre-recorded footage of President Xi’s meeting 

people from various sectors of the society and was broadcast from 

5:49pm to 6:04pm (some 14 minutes including the anchor’s wrap-up); 

(ii) “Financial News” from 6:06pm to 6:12pm (about 6 minutes); and 

(iii) “Hong Kong So Blessed”, a re-run of a pre-recorded entertainment 

programme, which was broadcast from 6:15pm to 6:25pm (about 10 

minutes); 

 

(d) teloping messages regarding the pre-emption and rescheduling of 

“Headliner” to TVB J5 Channel at 12:30am on 1 July 2017 were shown 

at around 6:00pm and 6:19pm on TVB Jade Channel in the original 

timeslot for the programme concerned; 

 

(e) on 4 July 2017, TVB submitted to the CA a retrospective application to 

deviate from the requirement on the broadcast of RTHK programmes 

arising from the above pre-emption.  On 5 July 2017, TVB informed 

the Office of the Communications Authority (“OFCA”) that the 

aforesaid retrospective application was considered withdrawn and 

notified OFCA later on the same day that verbal agreement of RTHK 

had been sought for the pre-emption and rescheduling; and 

 

(f) TVB submitted, among other things, in its representations that the 

RTHK programme concerned was not pre-empted but merely 

re-scheduled to another timeslot agreed by RTHK, and OFCA had not 

requested TVB to re-submit the withdrawn retrospective application 

dated 4 July 2017.   



-  4  - 

 

   

Relevant Condition in TVB’s Free TV Licence 

 

(a) Condition 19.1(b) – the licensee shall include, among others, in its 

domestic free television programme service such television 

programmes provided by the Government, as the CA may provide or 

direct and at such time, within such period, on such channel, within or 

outside such television programmes and in such language or dialect as 

the CA may direct; and 

 

Relevant Provision in the Generic Code of Practice on Television 

Programme Standards (“TV Programme Code”) 

 

(b) paragraph 11 of Chapter 12 – where programmes are not shown in 

accordance with publicly announced or published programme 

schedules, the licensee should take reasonable steps to inform viewers 

of such changes, which may include making on-screen announcements 

at the beginning of the scheduled time of the programmes affected. 

 

The CA’s Considerations 

 

The CA, having regard to the relevant facts of the case, considered that – 

 

(a) as stipulated in the CA’s Direction, the CA may approve alternative 

arrangements for compliance with the Direction upon application in 

writing by TVB on a case-by-case basis.  In other words, a 

well-established mechanism is already in place to consider application 

for alternative arrangements for the broadcast of RTHK programmes by 



-  5  - 

 

TVB;  

 

(b) while TVB submitted a retrospective application on 4 July 2017, it 

withdrew the application shortly on 5 July 2017.  In the absence of the 

CA’s approval, the pre-emption of “Headliner” and its rescheduling to 

the J5 Channel at 12:30am on 1 July 2017 (which was outside the 

Weekday Timeslot) constituted a breach of the CA’s Direction; 

 

(c) with regard to TVB’s allegation that it had not received a request from 

OFCA to re-submit the retrospective application, the CA considered 

that it was incumbent upon TVB, as a veteran licensee, to ensure 

compliance with the CA’s Direction in relation to the broadcast of 

RTHK programmes.  Under the CA’s Direction, the onus should be on 

TVB to apply for the CA’s approval for alternative arrangements for 

compliance with the CA’s Direction; 

 

(d) as regards TVB’s assertion that verbal agreement had been sought from 

RTHK for the pre-emption and rescheduling of “Headliner”, the CA 

noted that RTHK’s agreement was not a prerequisite in the CA’s 

Direction and therefore it was not necessary to look into the 

aforementioned assertion for the purpose of the present complaint case; 

 

(e) most of the materials broadcast during the timeslot of 6:00pm to 

6:30pm on 30 June 2017 were pre-recorded, the timing and duration of 

which could be juggled/controlled by TVB.  Even if TVB had genuine 

difficulties accommodating “Headliner” within the timeslot of 6:00pm 

to 6:30pm while keeping the live news bulletin “News at 6:30” on 

schedule at 6:30pm to 7:00pm, arguably arrangement could have been 



-  6  - 

 

made to broadcast “Headliner” in the remaining time of the Weekday 

Timeslot, i.e. from 7:00pm to 7:30pm during which a pre-recorded 

drama was broadcast.  The CA considered that with the flexibility 

already built in the existing arrangement for TVB to broadcast a 

half-hour RTHK programme within the specified 90-minute Weekday 

Timeslot, the present case could have been handled much better; 

 

(f) as regards the allegations on the programme change notification, TVB 

had taken reasonable steps to inform viewers of the programme change 

concerning “Headliner”; and 

 

(g) the other allegations were outside the jurisdiction of the CA. 

 

Decision  

 

Having considered carefully the specific facts and circumstances of the case, 

the CA considered that TVB had breached the CA’s Direction issued pursuant 

to Condition 19.1(b) of TVB’s free TV licence, and decided that TVB should 

be strongly advised to observe more closely this Direction, particularly the 

need for TVB to seek, by application in writing, the CA’s approval of 

alternative arrangements for compliance with this Direction. 

 

 


